Co je nejlepší na bolest zubů?

Karel Šimánek 18 lis 2023 0 Komentáře Zdraví a wellness

Příčiny bolesti zubů

Bolest zubů je jako ten nepříjemný host na večírcích, který nedokáže zachovat slušnost a vždy přijde v nejméně vhodnou dobu. Ať už jste v práci, na dovolené, nebo se snažíte usnout, ta zákeřná bolest může zasáhnout kdykoli a kdekoli. Rozmanitost příčin bolesti zubů je fascinující a zároveň děsivá. Mohou za ní stát problémy, jako je zubní kaz, infekce, zubní absces, parodontitida, zlomený zub, zánět dásní, ztracená plomba - a ani tohle není úplný seznam! Je to jako šílený zubní bingo a věřte mi, žádný z těchto zásahů domů nechcete.

Domácí léčba bolesti

Kdo z nás by nechtěl při prvním známku bolesti zubů vyřešit problém co nejrychleji? Je zcela přirozené snažit se najít okamžitou úlevu, a proto se mnoho lidí obrací na domácí léky. Někteří lidé například doporučují kloktání teplé slané vody nebo aplikaci čistého klinčekového oleje na bolestivou oblast. Jiní vyzkoušeli použití studeného obkladu nebo dokonce měli úspěch s tím, když jedli nějaké opravdové, syrové cibule (kdo by to byl řekl?). Někteří lidé dokonce hlásí potěšení z použití vanilkového extraktu jako domácího léku proti bolesti zubů. Ať jde o jakýkoli domácí lék, důležité je pamatovat na to, že tato řešení jsou pouze dočasná a nesmírovně důležité je se obrátit na odborníka, pokud se bolest nezlepší nebo se zhorší.

Profesionální léčba bolesti

Tím nejdůležitějším, co můžete pro své zuby udělat, je najít si spolehlivého a kompetentního zubního lékaře. Zubař je ten, kdo je skutečně vyškolený diagnostikovat a léčit bolesti zubů. Léky proti bolesti, které vám může předepsat zubař, působí často rychleji a efektivněji než jakékoliv domácí léky. Rozhodně se nezapomeňte obrátit na svého zubaře, pokud bolest trvá déle než dva dny, máte horečku, ucho, hlavu nebo máte bolest při otevírání úst.

Správná péče o ústní dutinu

Snad nejlepším způsobem, jak se vyhnout bolesti zubů, je starat se o svoje zuby a ústa. Je to něco jako ta stará přísloví, která praví, že prevence je lepší než léčba. Pravidelné četnění zubů, používání dentální nitě a návštěvy zubaře pro pravidelné kontroly jsou důležitými kroky pro udržení zdravých zubů. Mimo to, můžete se také vyhnout některým potravinám a nápojům, které jsou známé tím, že způsobují zubní kaz, jako jsou sladké a kyselé potraviny a nápoje.

Jak správně vybrat zubního lékaře

Vybrat si správného zubního lékaře je jako najít tu správnou polévku. Musí to být někdo, kdo vám vyhovuje, kdo je kompetentní a kdo vám dává pocit, že jste v dobrých rukou. Vyzkoušejte pár z nich, než najdete toho pravého. Připravte si seznam otázek a nechte si je zodpovědět. Je také dobré se zeptat na jejich zkušenosti, kvalifikace a jakým způsobem se pravidelně vzdělávají. Zubař, který je váš partner v péči o zdraví vašich zubů, je někdo, koho si určitě budete chtít ponechat.

A nakonec příběh z mého osobního života

Všimli jste si, že říkám "jen jděte k zubaři", jako kdyby to bylo tak snadné? No, není. Vím to, protože mám svoji vlastní historku o zubní bolesti. Bolest, která začala jako nepohodlí, se vyvinula v nepříjemný tlak na mém zubu, a pak, asi po třech dnech, se změnila v naprostou agonii. Seděl jsem na gauči, usilovně se pokoušející soustředit na něco jiného než na mou bolest. Druhý den ráno jsem byl první v ordinaci. Ale to bylo teprve začátek. Následovalo několik návštěv, několik výměn plomb... A jen kvůli mému strachu a lenosti. Takže mým hlavním poselstvím je: Nečekejte, až se situace zhorší. Bolest zubů je něco, s čím by se nemělo šetřit.